Jak uczyć się planowania budżetu razem z dzieckiem?

Oszczędzenie do skarbonkiJeśli chcemy, żeby nasza pociecha nie była w dorosłym życiu narażona w dorosłym życiu na kłopoty bankowe, powinniśmy zadbać o naukę bycia oszczędnym. A ponieważ przykład idzie z góry, powinniśmy rozpocząć od siebie i samemu poznać tę wiedzę – nie jest to tak bardzo trudne, jak może się wydawać. Zastosuj się do o kilku punktów, a zobaczysz, że oszczędzanie weszło ci w krew.

1. Rób listę swoich wydanych pieniędzy i zachęcaj do tego swoje dzieci

To po prawdzie najmniej przyjemny etap, ponieważ zobowiązuje do konfrontacji z własnymi słabościami. Nie jest przyjemnie zobaczyć, na jakie głupoty trwonimy nasze pieniądze. Jednak dopiero zrozumienie skali problemu da nam opcję efektywnego oszczędzania. Nazwij swoje trudności i zabierz się za ich likwidację. Nie zabieraj się za wszystkie naraz! To może okazać się nadzwyczaj uciążliwe i zniechęci cię na długo. Poniżej kilka podpowiedzi, co możesz łatwo zmienić:

Nieustannie kupujesz przegryzki i słodkości? Zacznij robić domowe fit słodycze i zagryzki. Podziękuje ci nie tylko portfel, ale i twój organizm. Za dużo pieniędzy wydajesz na elektronikę? Zastanów się, czy naprawdę ich potrzebujesz. Może puść w świat część tych, które już nie są używane?

2. Planuj swoje rozchody.

I dotyczy to nie tylko takich wysokich, jak renowacja mieszkania czy nowe wyposażenie kuchni. Rozpocznij od jadłospisu. Ustalaj go na co najmniej kilka dni, najsensowniej na tydzień i rób sobie listę zakupów pod kątem jadłospisu. Przestaniesz marnować jadło i zmniejszysz ponoszone koszty, nie kupując bezrefleksyjnie. To samo rób z innymi kwestiami: jeśli widzisz, że w najbliższym czasie twoja kurtka zakończy swój żywot , weź to pod uwagę z wyprzedzeniem i kup ją na przykład na wyprzedaży.

3. Postaw sobie cel.

To zadziała przede wszystkim u małoletnich. Jeśli twoje dziecko wyobrazi sobie, jaka czeka je nagroda, radośniej będzie oszczędzać pieniądze. To samo dotyczy dorosłych: wskazane jest co jakiś czas wyobrażać sobie ten remont, który zrobisz po jakimś czasie oszczędzania.
Gdy chcesz zmobilizować dziecko, warto też zapowiedzieć, że pokryjesz część kwoty jego zakupu, kiedy samo w określonym terminie odłoży przykładowo dwie trzecie. Może to także być wyróżnienie za długi trud, co będzie nauką systematyczności.

4. Odróżniaj konieczności od pragnień i naucz tego swoje dziecko.

Nowa kurtka na zimę z pewnością stanowi potrzebę, choć to wcale nie musi być kurtka z modnego sklepu – to już jest pragnienie. Dzieci na ogół mają tylko życzenia: ich realne potrzeby zapewniają opiekunowie. W związku z tym powinny być nauczone, że nie wszystko, o czym zamarzą, trzeba im zapewnić. Rzecz jasna, presja innych uczniów bywa trudna i może spowodować, że dziecku będą potrzebne nowe spodnie, ale tylko tych markowych. Umówcie się wtedy, że wy – jako opiekunowie – przeznaczacie w tym celu wyłącznie główną część kwoty. Gdy normalne spodnie kosztują 60 złotych, to właśnie tę kwotę określcie jako podstawową. Jeżeli dziecko będzie chciało droższy egzemplarz – nie ma innego wyjścia, jak tylko na to odłożyć pieniądze i dołożyć z własnego portfela (wierzymy, że dostaje kieszonkowe – nic sprawniej nie kształci w młodym człowieku umiejętności oszczędzania i zarządzania finansami).

5. Traktuj ceny jak czas spędzony w pracy i informuj o tym dziecko.

Plannet z zapisem wydatków

Planuj swoje wydatki

Oblicz, jaką kwotę zarabiasz na godzinę. Aby wyliczenie było bardziej miarodajne, odejmij najpierw od swoich zarobków wszystkie niezbędne wydatki, czyli opłaty mieszkaniowe, opłaty za telefon i tak dalej. Dopiero to, co zostanie, podziel na sumę godzin, ile spędzasz, pracując. Nie wyszła szalona suma, prawda? I tak powinno być. Łatwiej przyjdzie ci odmówienie sobie kawy na wynos, jeśli zdasz sobie sprawę, że musisz pracować na nią przez dwie godziny. Łatwiej także wytłumaczysz dziecku wartość pieniądza: kupno serii komiksów wymaga pracy przez parę dni. A jeżeli także zachęcisz dziecko do podejmowania lekkich prac zarobkowych (np. w zakresie pomocy sąsiadom), jeszcze łatwiej będzie mu uświadomić sobie, że pieniądze nie powstają w powietrzu.

6. Naucz siebie i dziecko obojętności na działania reklamowe.

Wiele produktów nabywamy tylko z powodu akcji promocyjnych, mimo że w ogóle ich nie potrzebujemy i nie chcemy. Tłumacz dziecku (i sobie!) tryby, na których opiera się marketing. Zimą zwróć uwagę na charakterystyczny zapach w dużych sklepach. Porównuj zdjęcia reklamowe z tymi prawdziwymi, np. fotkę spodni ze sklepu z fotografią klienta czy zdjęcie napoju na szybie z prawdziwym. Zróbcie tak zwane ślepe porównania na produktach spożywczych. Daj dziecku do przetestowania dwa batoniki w jednakowych opakowaniach bez nadruków, nie oznajmiając, który z nich jest tym droższym. Niech samo skosztuje i oceni smak, zapach, wygląd itd, a następnie wspólnie zastanówcie się, czy opłaca się płacić wyłącznie za firmę.

7. Angażuj pociechę w projektowanie domowego budżetu.

Przykładowo możecie wspólnie planować plan posiłków i listę zakupów. Opowiadaj cierpliwie, w jaki sposób to wszystko działa – im więcej mały człowiek załapie, tym prościej będzie mu korzystać z pewnych reguł również w dorosłości. Poczuje się też znaczące i doceniane, kiedy będzie się angażować w takie sprawy.

8. Załóż dziecku konto w banku.

Wykorzystajcie również jego funkcjonalności: wykresy, podliczenia wydatków czy opcje do oszczędzenia pieniędzy. Dzięki temu dziecko poczuje się dojrzałe i docenione. Wykorzystujcie to do spędzania wspólnie czasu, organizując budżet dziecka – stosujcie wykresy, podsumowania itp.

Odkładanie pieniędzy nie musi być dotkliwe, lecz należy wypracować w sobie kilka zwyczajów. Najlepiej rozpoczynać małymi etapami od poszczególnych elementów. Zdecyduj się na jeden z nich i zacznij nad nim pracować, np. nie kupuj od tej pory kawy na wynos albo ogranicz jedzenie na mieście. Rzucanie się z motyką na słońce może być niezadowalające, a to ma szanse zrazić cię do kolejnych prób. A przecież nie od razu Rzym zbudowano.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *